Sve teže hrvatsko tržište rada prati potrebe logistike i transporta, sektora koji se ubrzano razvija. Zanimanja poput skladištara, dispečera ili vozača rijetko ulaze u izbor karijera kod mladih, iako su na tržištu sve traženija. Mnogi ih i dalje povezuju isključivo s vožnjom, skladištenjem ili fizičkim poslovima, premda suvremena logistika sve više traži planere, analitičare, operatere i osobe koje razumiju rad s tehnologijom.
Najveća potražnja za radnicima
Prema posljednjim javnim podacima Hrvatske gospodarske komore (HGK), čak 45 posto domaćih tvrtki smatra kako su upravo zanimanja iz područja logistike i distribucije među najdeficitarnijima, dok svaka peta tvrtka očekuje da će u iduće dvije godine upravo u tom sektoru biti najveća potražnja za radnicima.
Učenici zagrebačke Škole za cestovni promet nedavno su posjetili distribucijski centar HAVI-ja u Velikoj Gorici. Ondje su se, kroz razgovor s radnicima i obilazak skladišta i voznog parka, upoznali s poslovima i radnim uvjetima u jednoj od vodećih logističkih kompanija u Hrvatskoj.
‘Naši učenici kroz ovakve posjete vide da logistika nije nešto apstraktno. Oni uče o vozilima, planiranju ruta, skladišnim procesima i napokon povezuju sve to s realnim radnim mjestima. Ne stvaramo radnu snagu za druga tržišta, stvaramo je za Hrvatsku. Da bi u tome uspjeli, ključno je obrazovati i pripremiti stručnjake koji razumiju procese i upravljaju modernim alatima, od digitalizacije do ekološki prihvatljivih pristupa’, ističe profesor Karlo Šoštarić iz Škole za cestovni promet.
Učenici su obišli 9000 četvornih metara skladišta s tri temperaturna režima (ambijentalni, hladni i duboko smrznuti) te integriranim sustavima optimizacije. Također, zavirili su u 700 četvornih metara uredskog prostora, razgovarali s radnicima različitih odjela, a posebno su se razveselili kada su imali priliku sjesti u kamione.
‘Potražnja postoji. Nama treba radna snaga, i to ne samo za fizičke poslove, već i za analitiku, planiranje, nadzor i upravljanje procesima. No da bi se netko odlučio za takvu karijeru, mora je najprije moći zamisliti. A to ide teško bez iskustva i dodira s praksom’, kaže Ana Kušec, voditeljica ljudskih resursa u HAVI-ju tvrtki osnovanoj 1974. godine koja je do danas prerasla u globalnu supply chain organizaciju specijaliziranu za optimizaciju i upravljanje opskrbom za vodeće brendove među kojima je McDonald’s te hrvatski lanac Submarine Burger.
Na hrvatskom tržištu prisutni su gotovo 30 godina, a prošle godine uselili su u novi distribucijski centar kod Velike Gorice. Zapošljavaju oko 70 radnika, a vozni park čini 11 kompozicija kamiona i prikolica. U 2024. godini realizirali su više od 12 000 dostava prema restoranima, odvozili više od 1 100 000 kilometara te zaprimili i isporučili više od 100 000 tona prehrambenih i neprehrambenih artikala.
Nedostatak radne snage u logistici bilježe i druge zemlje, gdje se već godinama ulaže u promociju strukovnih zanimanja i jače povezivanje obrazovnog sustava s realnim potrebama tržišta rada. Stručnjaci smatraju kako bi to trebala postati praksa i kod nas, osobito u sektorima poput logistime, u kojima tehnologija mijenja način rada, ali ljudski faktor ostaje ključan. Hrvatska gospodarska komora već je upozorila kako logistika i distribucija spadaju među zanimanja s najvećim manjkom kadrova, a globalne analize pokazuju da će potražnja za radnicima u ovom sektoru nastaviti rasti.