LOKation – Green Zone Kopačkog rita: Mjesto koje ne samo da čuva, već i stvara

Kopački rit, Foto: OBŽ

U sklopu 14. međunarodnog simpozija Kopački rit – jučer, danas, sutra 2025., konferencija LOKation – Green Zone otvara novo poglavlje u promišljanju lokalnog razvoja. Kopački rit, kao jedno od najvažnijih močvarnih područja Europe, ne djeluje samo kao čuvar bioraznolikosti, već postaje platforma za stvaranje lokalnih brendova koji nose autentičnost, održivost i povezanost s krajolikom.

Na dvodnevnom simpoziju koji se održava 25. i 26. rujna u Osijeku na prostoru Fazosa, okupit će se znanstvenici i stručnjaci iz Hrvatske i inozemstva kako bi predstavili najnovije rezultate i projekte vezane uz očuvanje prirode, upravljanje vodnim i šumskim resursima, zaštitu bioraznolikosti te prilagodbu klimatskim promjenama. Ukupno će biti prezentirana 94 znanstvena rada – 26 usmenih izlaganja i 69 posterskih prezentacija, čime se dodatno potvrđuje širina i relevantnost tema koje simpozij obuhvaća.

Poseban naglasak stavljen je na važnost močvarnih ekosustava (vlažna staništa)održivi turizam i ekološko obrazovanje, dok brojna istraživanja iz područja biologije, ekologije, kemije i društvenih znanosti otvaraju prostor za interdisciplinarnu razmjenu znanja i iskustava.

U sklopu simpozija, po prvi put se održava konferencija LOKation – Green Zone: Od prirode do brenda, inovativno događanje koje lokalne vrijednosti pretvara u globalne mogućnosti. Konferencija okuplja stručnjake iz turizma, marketinga, zaštite prirode i poduzetništva s ciljem poticanja razvoja lokalnih brendova temeljenih na održivosti, autentičnosti i povezivanju s prirodnim resursima. Pod pokroviteljstvom Ministarstva turizma i sporta Republike Hrvatske, konferencija dodatno potvrđuje važnost teme i pruža podršku razvoju održivih lokalnih inicijativa.

Organizatori su Javna ustanova Park prirode Kopački ritCentar za medijsku komunikaciju i kulturu PortOs te tvrtka Maribond, specijalizirana za organizaciju evenata i poslovno savjetovanje.

“Konferencija će naglasiti važnost brendiranja lokalnih proizvođača u zaštićenim područjima kao temelja održivog razvoja, ekonomske stabilnosti i prepoznatljivosti proizvoda. Fokus je na povezivanju prirodnog bogatstva Kopačkog rita s identitetom lokalnih proizvodajačanju svijesti o sinergiji između turizma, ekologije i lokalne proizvodnje te stvaranju modela suradnje između parkova prirode i malih proizvođača. U nastavku konferencije, nakon panela, bit će predstavljeni konkretni alati poput ekoloških oznaka i certifikacijskih modela koji lokalnim proizvođačima omogućuju dodatnu vidljivost i tržišnu konkurentnost”, ističu iz Centra za medijsku komunikaciju i kulturu PortOs.

Prvi dan konferencije donosi niz predavanja i panela s vrhunskim stručnjacima koji djeluju na presjeku turizma, ruralnog razvoja, zaštite prirode i strateškog brendiranja. Sudjeluju prof. dr. sc. Dragan Kovačević (HGK), Dijana Katica (Hrvatska udruga za turizam i ruralni razvoj), Slavija Jačan Obratov (HTZ), Varja Guttert (Park prirode Kopački rit) i Plamenko Cvitić (Ardento d.o.o.), a u fokusu su teme poput održivog razvoja destinacija, storytellinga u promociji, digitalnih inovacija i uloge zaštićenih područja u lokalnom gospodarstvu.

Panel otvara ključna pitanja o tome što lokalnim inicijativama najčešće nedostaje da bi prerastale u održive regionalne projekte — je li to strateško planiranje, koordinacija među akterima ili možda nedostatak zajedničke vizije?

Drugi panel donosi razmjenu iskustava o sinergiji između turizma, gastronomije i lokalne proizvodnje. Govorit će se o tome kako vinska i kulinarska ponuda može oblikovati održivi turizam, kako se vinari, ugostitelji i parkovi prirode mogu strateški povezati, te kako marketing može postati alat za jačanje regionalnog identiteta.Primjeri dobre prakse iz Lonjskog poljaRanča Ramarin, Međimurja i drugih regija, pokazat će da održivost nije apstraktna ideja, već konkretna mogućnost koja se gradi kroz suradnju, kreativnost i povjerenje.

Poseban naglasak stavlja se na pokretanje pilot-projekta oznake LOK – lokalnog identiteta kroz održivost, kao novog alata za certificiranje proizvoda i usluga.

Drugi dan predviđen je za vožnju brodom kroz Kopački rit – simboličan završetak koji povezuje sve teme kroz neposredan doživljaj prirode.

Podijelite ovaj članak